maandag 23 november 2009

Mislukt concept: Lancering Scarlet en Beau


 
Scarlet is een telefoon en internetprovider bedrijf, die een wervingscampagne begonnen was met een reclame met in de hoofdrol Beau van Erven Dorens.( bekend van RTL Boulevard en Deal or No Deal)
Beau loopt in deze reclame gekleed in enkel een slip en verkondigd daarbij op stoere toon wat Scarlet te bieden heeft.

Deze reclame campagne werd zo bekend, dat Scarlet te maken kreeg met een te grote aanvraag van klanten, en Scarlet kon maar 1 ding doen, en dat was de campagne stop zetten en de problemen die er ondervonden werden met hun huidige klanten oplossen.
Maar dit was nog niet alles, Scarlet wilde ook een mobiel op de markt brengen speciaal voor kinderen van 4 tot 9 jaar. De reden was om bij ouders een stukje ‘veiligheid’ te creëren, zodat er makkelijk contact gehouden kan worden. De ‘Buddy Bear’ zoals deze mobiele telefoon genoemd werd, heeft de mogelijkheid om maar met 4 vooraf ingestelde nummers in contact te komen.
Een andere handige functie van deze telefoon was, dat ouders mee konden luisteren en de telefoon dus ook enigszins figureerde als babyfoon. Scarlet begon hiermee opnieuw een reclame campagne met Beau van Erven Dorens. Kort nadat de reclame campagne gestart werd regende het klachten, niet alleen bij Scarlet maar ook bij de Stichting de Kinderconsument. Men eiste dat de huidige campagne onmiddellijk moest stoppen. De klacht was namelijk dat het jonge meisje naast Beau in de reclame toch echt te schaars gekleed was en poseerde met sexy lingerie.
De Stichting Kinderconsument vond dit dus echter niet kunnen en wilde per direct dat de website, reclame EN bilboard reclame verwijderd werd. De reclame Code Commisie was het hier echter niet helemaal mee eens, en vermelde:


'Omdat het jonge meisje wordt ingezet als exacte kopie (lingerie en make-up) van de volwassen vrouw ‘die overduidelijk seksueel aantrekkelijk en verleidend wordt afgebeeld in niets tot de verbeelding overlatende lingerie’. ‘De suggestie die daardoor wordt gewekt is dat het jonge meisje met exact dezelfde doelstelling de kindermobiel letterlijk probeert aan 'de man' te brengen’.

Dit kostte hen opnieuw veel klanten en de uiteindelijke conclusie is dan ook dat je oprecht kan zeggen dat deze reclame/ deze concept lancering daadwerkelijk mislukt is.


Bronnen:
http://theinnovator.blogsnel.nl/page6/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten