maandag 23 november 2009

Mislukt concept: Talpa




De eigen tv zender van John de Mol is een goed voorbeeld van een mislukt concept. Ondanks vele bekende Nederlanders die de overstap maakten naar de zender en een hoop nieuwe programma’s, vielen de kijkcijfers tegen. De Mol deed een miljoeneninvestering en kocht tv-sterren aan zoals Linda de Mol, Beau van Erven Dorens, Jack Spijkerman, uitzendrechten voor het eredivisievoetbal en investeerde in talloze nieuwe formats.
De mix van voetbal, spelletjes, Nederlands drama (Gooische Vrouwen, Van Speijk), praatprogramma’s, een realitysoap met pornoster Kim Holland en een programma waarbij in lijken werd gesneden.
John de Mol beoogde met zijn ambitieuze televisieproject een jaar na de start een marktaandeel van 10 procent te behalen. De kijkcijfers bleven echter achter bij de verwachtingen en schommelden tussen de 6 en 7 procent. Zelfs de voornaamste publiekstrekker, het eredivisievoetbal, scoorde minder goed dan verwacht. Het programma “De Wedstrijden” trok op zondagavond ruim 2 miljoen kijkers: 1 miljoen minder dan Studio Sport voorheen.
Volgens verschillende Nederlanders lag het aan het feit dat de zender te ‘Amerikaans’ was met veel reclameblokken en dat de programma’s niet goed in elkaar zaten. Waar nog het meest over gevallen werd was het uitzenden van het voetbal op zondagavond. Door de goede wedstrijden als laatste uit te zenden en veel reclame blokken in te lassen verloor de zender veel kijkers en kreeg de zenders een slecht(er) imago.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten