dinsdag 24 november 2009

Trendwatcher Faith Popcorn



Ze wordt ook wel de ´Moeder alles trendwachters´ genoemd, deze Faith Popcorn. De in 1947 geboren vrouw werd als ´Plotkin´ geboren. Faith is de oprichter van het succesvolle marktonderzoekbureau BrainReserve dat honderden topbedrijven als American Express en IBM. Ze is van mening dat de huidige wereldproblematiek maar van korte duur zijn. Ze is bekend geworden door boeken als The Popcorn Report en EVAluatie. Maar vooral is zij bekend geworden als New Yorkse reclamecreatief die zij was voordat ze wereldberoemd trendwatcher werd. In haar laatste boek ´A Dictionary of the Future?’ treft de lezer geen trends aan, geen toekomstvoorspellingen maar alleen maar nieuwe begrippen. Maar het grote publiek zal haar altijd blijven zien als trendwatcher met haar grootste ‘ontdekking’ de term ‘cocooning’ wat betekent; thuis blijven en je terugtrekken in een beschutte omgeving. Faith wordt niet door iedereen serieus genomen maar grote bedrijven als IBM en Nissan hechten veel waarde aan haar adviezen. Ze was ook degene die Coca Cola waarschuwde dat de introductie New Coke op een ramp zou uitlopen. Dit gebeurde ook.
De visie van Faith Popcorn:
Binnen tien jaar, zo voorspelt Faith Popcorn, zullen de bedrijven die er het best in geslaagd zijn hun marketing op vrouwen te richten, marktleider zijn in iedere belangrijke sector. Popcorn noemt deze trend evaluatie en beschrijft in haar boek wat de vrouwelijke consument echt raakt en hoe bedrijven een winstgevende en langdurige relatie met hun belangrijkste consumenten - vrouwen - kunnen opbouwen. Volgens Faith, het probleem is dat de marketingwereld nog steeds gedomineerd wordt door mannen en dat deze mannen erg veel moeite hebben met het erkennen dat men mannen en vrouwen qua marketing anders zou moeten benaderen.
bron:
http://conceptentrends-groep4.blogspot.com/2006/06/trendwatchers-en-conceptontwikkelaars.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten