dinsdag 24 november 2009

Trend van de toekomst: Behoefte aan samenzijn


Microtrend: Familieshow 'Ik hou van Holland'

Maxitrend: Behoefte aan samenzijn
Megatrend: Socialisering





De maatschappelijke trend is socialisering van de maatschappij. In de toekomst zal er veel behoefte zijn aan samenleven met elkaar. Iedereen krijgt meer behoefte om samen te zijn en leuke dingen met elkaar te doen.




De consumenten trend van deze megatrend is de behoefte aan samenzijn. Op dit moment is de individualisering nog een erg grote maatschappelijke trend. Mensen willen zich afzonderen van de samenleving door bijvoorbeeld hun koptelefoon op te zetten. We hebben het heel druk met ons eigen leven, en we onderhouden onze vriendschappen vluchtig per internet. We hebben geen tijd om iets af te spreken. Maar in de toekomst gaat dit veranderen. Mensen willen samenzijn met hun dierbaren. Hierdoor zullen er veel nieuwe producten kunnen gaan ontstaan.

De markttrend hiervan is gezelschapsspellen. Dit aanbod zal voornamelijk op tv tot uiting komen, maar ook wel in het vernieuwen van bestaande bord spellen, leuke familie-uitjes en leuke gadgets waar iedereen van kan genieten. Dit zien we nu al een beetje op tv. Het aanbod van ‘familieshows’ zoals ik hou van Holland word steeds groter. Ook alle programma's zoals Idols, Popstars en het beste idee van Nederland horen hierbij. Dit komt dus voort uit de megatrend: Socialisering omdat de mensen gewoon weer de behoefte krijgen om samen te zijn.




Bronnen:
Lessen medialandschap van Jaap Jansen
http://www.ev.nl/default.asp?id=665

Geen opmerkingen:

Een reactie posten